Visar inlägg med etikett alter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett alter. Visa alla inlägg

söndag 9 mars 2014

Recycling

I went through all our cd-records the other day and decided that I no longer need them. A strange feeling that the cd-epoque is over, but all the music I need is on Spotify and available at any time, easily and at a low cost AND it doesn't need any physical space in my house :)

I found inspiration for cd coasters at Crafts by Amanda and made my own interpretation of it. I sanded off the surface and painted it black, then used some of my stencils and painted it white. Tip: I painted the wrong side of the cd, the shiny side, and unfortunately the "ring" in the cd is visible. It's much better to paint on the side with the label. I didn't know what kind of varnish to use so I first painted a layer of matte gel medium and then one layer of glossy decoupage varnish. Then I cut out a circle of dark grey felt and glued it on the other side of the cd.

I like the result. It was really fun to make so I'm sure I'm gonna make some more :)




tisdag 19 februari 2013

Bidrag till Scrap-Perras februariutmaning

Skulle egentligen ha gjort beställningskort men fastnade i Scrap-Perras februariutmaning istället. Något altrat skulle det vara, något som handlar om kärlek eller vänskap. Jag hittade ett minialbum som legat och väntat i några år och som passade bra. Tänkte göra små LO:s på mina vänner, både svunna och aktuella sådana, och samla dem där.

Sen gick det i en rasande fart. Sprayade albumet med gissa vad? Jo, Dylusions förstås. Färgerna blev lite dovare eftersom albumet var i mörkare kartong men det gjorde inget. Sen la jag på en blom-mask och målade vitt över, stämplade texten, stämplade den coola tjejen och benen på ett vitt papper och målade med Pro Markers, ritade den vågiga kanten runt om och gjorde vita ringar lite random över ytan. Sen gick jag på med vit konturpenna på lite allt möjligt och glittrade med stickles lite överallt :) Slutligen petade jag dit ett vitt chipboardhjärta och pyntade med tre små halvpärlor. Och så 3D-lack på ögon, läppar och text.

Får se hur långt det räcker, säkert inte till vinst, alla är så himla duktiga, men det är ändå kul att skapa nya grejer som man inte tänkt sig :)



Nu ska jag bota huvudvärken som smög sig på när jag rengjorde stämplarna...



onsdag 15 december 2010

Äntligen har jag tagit hand om skolfotona!

Efter många års samlande på ungarnas skolfoton har jag äntligen tagit tag i det dåliga samvete allt hamstrande fört med sig. Handen på hjärtat alla ni som har barn, inte fanken kan man låta bli att köpa korten från samtliga år som skolfotografen varit framme? Inte jag i alla fall. Turligt nog tog de inte kort alla år på låg- och mellanstadiet i vår skola men det räcker sannerligen med de år det blivit av. Och inte har det varit gratis heller. Efter att mor- och farföräldrar fått sina kort har resten hamnat i ett kuvert, huller om buller. Ingen ordning alls är jag rädd. Jag brukar ha ordning, men detta är en mörk sida av ordning-och-reda-Tina. Kan säga att det tog ett bra tag att re ut från vilket år respektive serie var tagen, men jag fick ihop det till slut :)

Nu är jag i alla fall klar med dotterns album och jag är nöjd som f-n. Använde dubbelt Webster's pages papper i samma nyans till samtliga sidor och sen använde jag min annars väldigt sporadiskt använda BIA. In med fotona, på med lite dekos och sen var det klart!

Nu återstår bara sonens album...

Tar bara med ett uppslag som bevis på att jag faktiskt gjort något inuti albumet också :) Tror dessutom inte att dottern uppskattar att jag lägger ut alla bilder på henne... hehehe... i Pokemon-tröjor och annat gulligt.

Fick ytterligare en beställning på altrad bok. Den är till tjej som gillar hundar och jag fick äntligen damma av min gamla hundstämpel. 3D:ade nosen och tycker att den blev riktigt söt.

Så här ser baksidan ut. Klämde dit en liten vovsing där också.

Detta kort är också en beställning. Det skulle finnas plats att sätta i biljetter typ ticnet-storlek och så något som beskrev resten av presenten. Och så skulle det vara i bruna nyanser.

Sagt och gjort. Till höger ska biljetterna sitta och till vänster har jag gjort en tag där jag skrivit dit vad presenten innehåller. Inte för hand förstås, skrev ut det på datorn i favorittypsnittet Jane Austen.

Fick ett kul mail häromdagen av en tjej som halkat in på min blogg och som ville beställa ett specialkort till sin kille. Direktiven var romantiskt-juligt och jag är himla nöjd med detta själv. Hoppas hon också blir det. Kul när någon "utifrån" beställer kort tycker jag.


I helgen ska jag på julfest med makens jobb. Det kan bli trevligt. Har aldrig träffat de som ska dit, bara någon enstaka, så det gäller att inte hinka i sig för mycket glögg så att man börjar prata en massa och skämta om sånt som kanske inte är tillbörligt. Jag brukar lyckas med det ibland.

Nu återstår endast fyra arbetsdagar (hur i hela friden ska jag hinna med allt som ska göras???) och sedan är jag ledig i, håll i er, hela 12 dagar och jag är INTE lärare! Sen jobbar jag två dagar och är ledig i ytterligare fem dagar. Känns inte helt fel faktiskt.

Glömde nästan att skriva att jag besökte Marsipangården i Trosa förra helgen. Om man gillar marsipan och befinner sig i Trosas närhet... ÅK DIT! De har ett fantastiskt mysigt fik och så säljer de förstås otroligt god marsipan där.

Kram!

onsdag 8 december 2010

En hög med julkort och två anteckningsböcker

Idag är det 16 dagar kvar till jul. Jaha. Inte känner jag mig speciellt stressad över det faktiskt. Mer så att jag återigen förundras över hur i hela friden det kunde gå så fort. Och vart tog sommaren vägen? Jag har nog ännu inte riktigt tagit till mig att vi är mitt i vintern, all snö och kyla till trots.

Jag har fått fart på mitt pysslande igen och det känns kul. Jag är klar med alla mina 18 julkort och även de beställningar jag fått. Återstår bara två grejer som jag tänkte göra klart i veckan.

-o-o-o-o-o-o-o-o-

Det här kortet är en beställning och mottagaren bor i Skottland. De har en spiselkrans (där har vi ett ord man inte använder dagligen direkt) där de brukar ställa alla julkort och därför tyckte jag att det passade bra med denna vikning.



Och så mina egna 18 julkort då. Jag gjorde tre varianter, sex av varje. Det tog en faslig tid att färglägga alla motiv men det var som alltid himla rogivande och jättekul när man äntligen är klar och kan titta på högarna av färdiga kort. Det första är med ett hÄnglar-motiv som jag fick låna av gulliga TusseMaja. Samtliga egna julkort är gjorda 10x15 cm och alla julkort jag över huvud taget skapat i år är gjorda med Majas julpapper. Insåg jag precis just nu.

Det andra motivet är en snögubbe som jag fått låna av bästa Suz!

Tredje och sista motiv är en vinterflicka från Gorjuss Girl.

Sen avslutade jag julkortsfrosseriet med att göra två beställningkort till en tjej på jobbet. De blev likadana, därav bara en bild.

För ett par veckor sedan gifte sig en tjej på mitt jobb. Jag gjorde förstås ett kort till henne från oss alla på avdelning. Jag valde färger som jag tyckte passade perfekt till en riktigt cool brud.


Jag har också hunnit med att altra ytterligare två anteckningsböcker storlek större till Gilbert på mitt jobb. Han beställer alltid en massa kort av mig och ville nu ha dessa böcker till sin fru och dotter. Tyvärr var ljuset dåligt när jag fotade dem så bilderna är lite missvisande när det gäller färgerna.


Det var allt för denna gång. Ha det så bra i vinterkylan!

Kramar!

måndag 15 november 2010

Tack för tiden som DT-medlem... och så en bunt med kort

Efter att ha fått förtroendet av Mita att vara DT-medlem för AltehasMix i snart ett och ett halvt år, har vi nu tagit ett gemensamt beslut att jag lämnar min plats till förfogande så att någon ny förmåga kan komma in med ny inspiration och nya idéer. Det känns bra eftersom jag inte riktigt haft den energi som krävs för att göra Mitas butik rättvisa. Livet har helt enkelt kommit emellan. Så tack för mig och STORT tack till Mita för den tid som varit :)

-o-o-o-o-o-o-o-

Allt pyssel har legat nere ett bra tag men i helgen fick jag helt plötsligt fart och gjorde färdigt inte mindre än SJU kort och en altrad anteckningsbok. Mäkta stolt är jag. Ett av korten kan jag dock inte visa ännu eftersom jag misstänker att personen som ska få det kanske är här och kikar ibland ;)

En tjej på jobbet kom med ett anteckningsblock som hon ville att jag skulle altra till dottern Ida som gillar grått, svart och vitt... och katter. Jag tycker mer och mer om att skapa kort och grejer i just dessa färger, plus någon färg som bryter av lite, så det var jätteroligt att få göra denna. En liten katt har jag klämt in ovanför namnet (för den som eventuellt inte såg det).


Så var det ju Fars dag i söndags. På lördagen hade jag halv panik och skapade följande två kort, ett till fadern i huset (på ungarnas begäran) och ett till min egen lille far. Väldigt lika blev de och nu har jag fallit hårt för den här vikningen igen. Det blir himla fin effekt när kortet är öppet tycker jag.



Fick en beställning på ett julkort som ska gå ända till Sydafrika. Jag gjorde två så att hon skulle ha några att välja på. Det slutade med att hon köpte båda :)


På torsdag fyller ungarnas kusin Alma sju år och hon måste såklart också få ett personligt födelsedagskort. Roligt att få göra ett riktigt "tjejigt" kort efter båda farsdagskorten och nästkommande kort.

Och här är då nästkommande kort. Vääääldigt likt farsdagskortet det också, men vad gör det? Mottagaren har inte sett farsdagskorten så då spelar det ju ingen roll. Det ska vara till en kille som fyller 50 år och gillar fotboll (struntade i den detaljen) och jakt. Tyckte att ugglepapprena med skog på passade alldeles utmärkt. Hoppas nu bara att beställaren också tycker det :)


Idag har jag varit och köpt ljus till adventsljusstaken. Känns fortfarande inte som att det är första advent om bara två helger, men det är väl bara att vänja sig vid tanken. Måste bara hinna baka pepparkakor och lussekatter, sen infinner sig nog julefriden av sig självt. Eller...?
Kramar!

fredag 9 juli 2010

Första semesterdagen :)

Sex veckor. Sex veckors ledighet. SEX veckors semester. Jag kan inte riktigt ta in betydelsen av detta faktum. SOM jag väntat på detta och äntligen är den här. Ledigheten. Jag har inte haft så mycket att göra på jobbet på bra länge, och typiskt nog känns det roligare än någonsin med nya medarbetare och nya utmaningar. Typiskt nog eftersom det känns som att jag borde vara där och förbereda mer, sätta mig in i mer och ta tag i mer. Men jag kan inte komma ifrån att jag samtidigt älskar tanken på sex veckors ledighet.

Lusten för pyssel är dock väck. Jag har lyckats göra mina beställningar och kort till mina egna och faktiskt dessutom med glädje, men där tar det slut. Lusten för att lära mig nya tekniker och ge mig på nya utmaningar finns bara inte där. Jag tror och hoppas på att den återkommer efter ett par veckors ledighet när jag har kunnat rensa hjärnan och tänka på annat än jobb.

Min brors yngsta flicka konfirmerade sig förra helgen och fick ett smycke i denna ask. Perfekt med en bibelliknande ask vid en sådant tillfälle.

Det här fönsterkortet är till min storebror som fyllde 50 härom veckan. Fattar inte att han är 50 för vad säger det egentligen om mig? Han var ju bara 5 år äldre än mig från början, men nu måste det ju skilja säkert 20 år ;) Men han är bra söt i alla fall tycker jag nog :)

Min brors äldsta flicka fyller 18 i nästa vecka men har redan fått detta kort med tillhörande present.

Detta kort är till en kille som fyller 40 och han gillar hockey och fiske. Det syns, som ni märker, inte alls på kortet och det är meningen. Eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle göra och fantasin gick på minus, hävdade jag min konstnärliga frihet och gjorde ett fint kort bara som jag tyckte om. Jag valde dock lite manliga färger och dekorerade sparsamt med blommor.

Fick en beställning på receptböcker till två systrar. Den ena skulle vara i rosa-vinrött och den andra i blå-grått. Tyckte jag fick till dem riktigt bra faktiskt. Hoppas de blev glada :)



Den sista beställningen är en LO till en tjej på mitt jobb. Det skulle inte finnas någon titel och den ska förmodligen ramas in till en tavla. Jag tyckte jag lyckades fånga upp glädjen och kärleken i bilden och försökte även få till färgkombinationen så jag blev nöjd. Och det blev jag faktiskt till slut. Nöjd alltså.

Det var allt jag presterat för tillfället. Nu har jag faktiskt inga fler beställningar på lut och det är både skönt och konstigt. I sommar tänkte jag bara hitta tillbaka till lusten för att skapa och se till att göra en del grattiskort att ha på lager i höst när folk kommer på att släktingar och vänner fyller år.

Nu ska jag landa en vecka och se vad som händer med min pyssellust. Jag ska även försöka ta tag i mina försummade bloggrundor och börja vara lite trevligare och lite mer social igen. Jag tror det ska ordna sig :)

Kramar till er alla som orkar följa min blogg!

måndag 21 juni 2010

Kort, smycken och en ask

Jaha... då dyker jag upp här igen! Undrens tid är inte förbi. Tiden den går och går och jag skriver samma sak varje gång känns det som. Att jag aldrig har tid och att jag inte hinner med. Dessvärre är det ju hela tiden sant också. De säger att det är midsommarafton på fredag? Kan det stämma? Eller är det någon som driver med mig?

Jag har haft fullt upp med krossade stortår, blekskenor i munnen, studentfiranden och skolavslutningar. Och så jobbar jag massor också. Fram till semestern jobbar jag hela veckor och det känns lite ovant att inte ha min lediga måndag. Men samtidigt så kommer jag att vara ledig i sex hela långa veckor när det väl blir dags så jag härdar ut. Skööööönt! Och tänk bara att jag kanske hinner göra bloggrundor då och kort och smycken och alter och LOs och och och... kanske vila och ta det lugnt också :)

Här är vad jag sysslat med när jag väl hittat tid till pyssel. Den här asken är en beställning av en tjej på jobbet. Rosa skulle den vara och namnet skulle stå med.



MiaMixen har nu lyckats "lura" in mig på armbandstillverkning också. Eller lura och lura... hon hade gjort så fina armband så jag var bara tvungen att prova själv. Två breda, ett till mig och ett till dottern, och ett smalt makraméarmband fick det bli. Riktigt, riktigt kul var det att göra dem och fler kommer det helt klart att bli! Har även köpt material hos Tua på Tuaspärlor så jag har att göra när andan faller på.


Följande två kort är beställningar och jag gjorde dem snarlika. Älskar fortfarande Stempelgledes underbara stämplar! Finns att köpa hos AltheasMix. Likaså papper, stansar ja allt material på dessa kort finns hos Mita på AltheasMix.


Detta är ett beställningskort till en kille och en tjej som fyller 40 år var. Jättesvårt att göra ett kombinerat kill- och tjejkort. Försökte få till både lite manligt och kvinnligt vad gäller färger och motiv. Tack Millis för lånet av stämplarna!


Måste bara tillägga att jag sitter här och lyssnar på "When you tell the world your mine" med Skifs och Agnes. Jag är inte direkt rojalist, ingen kyrkobröllopsdrömmare och heller ingen Disney-fantast, men denna Disney-inspirerade sång och prinsessans bröllop i Storkyrkan var faktiskt en riktigt lyckad kombination! Kan det bli mer romantiskt än så? Tror nog inte det.

Om jag inte dyker upp här före midsommar så önskar jag er alla en fantastisk midsommarhelg! Nu håller vi bara tummarna för fint väder i heeeela vårt avlånga land :)

Kramar!